Algemeen

Project:
Deltaweg
Document: Voortgangsrapportage
Periode: Augustus, september en oktober 2024 
Status: Definitief
Datum: 05-11-2024
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A. van der Maas

Projectomschrijving

De Deltaweg (N256) is één van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland, welke in de zomer extra druk is door het recreatieverkeer. In 2021 en 2022 is een planstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming op deze weg. Het gaat hierbij om het gedeelte tussen het spoorviaduct A256 en de aansluiting van de N255, de Oost-Westweg.

Op dit moment wordt gewerkt aan een toekomstvisie voor de gehele Midden-Zeelandroute (Hellegatsplein – Zelzate). De Deltaweg is hier een schakel in. De gekozen oplossingsrichting uit de planstudie Deltaweg wordt in de definitiefase en ontwerpfase verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheid om in de toekomst deze weg eventueel te verdubbelen.

Belangrijkste ontwikkelingen

  • Momenteel loopt een Europese aanbestedingsprocedure voor de inhuur van ingenieursdiensten. 
  • Bij de start van de definitiefase is een uitgebreide risico-inventarisatie gehouden. Deze inventarisatie is gericht op het verkrijgen van meer inzicht in de belangrijke aandachtspunten en mogelijke obstakels voor het project in de definitie- en ontwerpfase.

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

Budget

Planning

 

Huidige projectfase: Definitiefase
Percentage gereed: 5%

Voortgang algemeen

Momenteel loopt een Europese aanbestedingsprocedure ten behoeve van de inhuur van ingenieursdiensten. De opdracht omvat diverse werkzaamheden met daarbij ondersteuning van het projectteam om te komen tot een voorlopig en definitief ontwerp voor het project Deltaweg. Op basis van de huidige planning zal begin november tot gunning van de opdracht worden overgegaan.

Kwaliteit

Status:
Voortgang:

Om de kwaliteit te borgen is bij de start van dit groot project gewerkt aan de samenstelling en start van het IPM- team. De benodigde disciplines in deze fase van het project zijn vertegenwoordigd. 
Bij de inhuur van het ingenieursbureau is ingezet op continuïteit en het verkrijgen van diensten die gericht zijn op flexibele inzet, technische expertise en de mogelijkheid om ondersteunende onderzoeken ten behoeve van het voorlopig en definitief ontwerp te kunnen uitvoeren. Daarnaast is er voor gezorgd dat de basisinformatie voor het doorlopen van de definitiefase op orde is.

Geld

Status:
Voortgang:

Door Provinciale Staten is via de voorjaarsnota 2024 voor de definitie- en ontwerpfase een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld van € 2 miljoen.

Tot en met medio oktober 2024 is er voor een bedrag van -afgerond- € 6.000 kosten gemaakt en voor  € 276.000 aan verplichtingen aangegaan.

Het benodigde krediet voor de voorbereiding- en realisatiefase is afhankelijk van de verdere uitwerking van de benodigde maatregelen. Een kredietaanvraag voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de weg zal plaatsvinden bij de overgang van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase.

Tijd

Status: 

Voortgang:

Met de vaststelling van de startnotitie door Provinciale Staten op 5 juli 2024 is het project opgestart. In de startnotitie is een planning op hoofdlijn voor de eerste fases (definitie- en ontwerpfase) opgenomen waarbij de einddatum juni 2026 is aangehouden. Inmiddels is deze planning op hoofdlijn nader geconcretiseerd waarbij de verwachte einddatum van  de ontwerpfase ongewijzigd blijft. In de definitiefase vindt een zorgvuldig proces plaats om te komen tot de opstart van het IPM team en wordt een uitgebreide Europese aanbesteding doorlopen. Deze nadere concretisering van de planning op hoofdlijn betekent dat voor de looptijd van de definitiefase  de periode juni 2024-september 2025 wordt aangehouden en voor de ontwerpfase de periode september 2025- juni 2026.  

Risico

Status:
Voortgang:

Bij de start van de definitiefase is een uitgebreide risico inventarisatie gehouden. Deze inventarisatie is gericht op het verkrijgen van meer inzicht in de belangrijke aandachtspunten en mogelijke obstakels voor het project in de definitie- en ontwerpfase. De risico’s worden minimaal driemaandelijks geactualiseerd.

Voor de definitie- en ontwerpfase van het project zien we onder andere de volgende risico's:

  • Als gevolg van aanvullende eisen en randvoorwaarden van derde partijen op het ontwerp bestaat de kans dat het uitwerken van het ontwerp meer tijd vraag met als gevolg uitloop op de planning en extra kosten.
  • Als gevolg van (veranderende) wet- en regelgeving bestaat de kans dat de uitwerking van het ontwerp langer duurt met als gevolg uitloop op de planning en mogelijk hogere kosten door aanvullende inhuur.
  • Als gevolg van gebrek aan capaciteit bij het ingenieursbureau en de Provincie bestaat de kans dat de uitwerking van het ontwerp langer duurt met als gevolg uitloop op de planning en mogelijke hogere kosten door aanvullende inhuur.

Omgeving

 

Status:
Voortgang:

Met de start van het groot project is ook een omgevingsmanager aangesteld. De eerste gesprekken met stakeholders zijn gestart. De inzet is om in gesprek te gaan met alle stakeholders langs het tracé die een belang hebben bij de aanpak van de Deltaweg.  Daarbij wordt ingezet op samenwerking en of afstemming met de stakeholders waaronder:  Gemeente Goes en Noord-Beveland, Waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat, de netbeheerders, omwonenden, ondernemingen, grondeigenaren en belangenorganisaties.  

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De scope van het project betreft het uitwerken van een definitief ontwerp voor de N256, Deltaweg tussen het spoorviaduct bij Goes en het viaduct van de N255, Oost Westweg op Noord-Beveland. 

Het ontwerp betreft een nadere uitwerking van oplossingsrichting B, zoals verwoord in het werkdocument van RHDHV. Tot het definitief ontwerp behoort ook het uitvoeren van de benodigde onderzoeken om de haalbaarheid en eventuele mitigerende maatregelen te beoordelen. Zoals in de startnotitie is opgenomen, dient specifiek gekeken te worden of de uitwerking van de kruisingen bij Goes en de Langeweg als ongelijkvloerse kruising de meest optimale oplossing is om aan de projectdoelstellingen van veiligheid en doorstroming te voldoen.

De oplossingsrichting gaat uit van: rijbaan 2x1, maximumsnelheid 80km/u, ruimte voor calamiteitenverkeer, een parallelstructuur voor langzaam verkeer en een vrij liggend fietspad. Specifieke aandachtspunten zijn de kruisingen bij Goes en Langeweg en de passage van de Zandkreeksluis. Het ontwerp moet voldoende flexibiliteit hebben voor eventuele toekomstige uitbreiding van de rijbaan naar 2x2 rijstroken.

Relevante besluiten

GS

  • 16 april 2024: Vaststellen startnotitie 'Deltaweg' , Deltaweg als groot project benoemen en verzenden aan PS.

PS:

  • 7 juni 2024: Voorjaarnota 2024 vastgesteld waarin voor de voorbereiding van het project Deltaweg een investeringskrediet is vastgesteld van € 2 mln. (zaaknummer 435573).
  • 5 juli 2024: Vaststellen van de startnotitie voor het project Deltaweg zodat de definitiefase van het project kan starten. Daarnaast is het project op basis van de uitkomsten van het "Adviesmodel grote projecten" bestempeld als groot project (zaaknummer 439199).

Extra toelichting

Niet van toepassing.