Traverse Kapellebrug
Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: | Augustus, september en oktober 2023 |
Status: | Definitief |
Datum: | 07-11-2023 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project is het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg zit constructief aan het einde van de levensduur en pakken we daarom volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We maken hierbij meteen gebruik van de mogelijkheid om de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug opnieuw in te richten. De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer, ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid en beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.
Belangrijkste ontwikkelingen
- Het project is geconfronteerd met stijgende kosten ten opzichte van de eerdere ramingen als gevolg van fors stijgende marktprijzen. Momenteel wordt onderzocht wat de mogelijke opties zijn om kosten te besparen.
- De benodigde vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming is aangevraagd.
- Delta Netwerk Groep (DNWG) heeft de aanbesteding voor de werkzaamheden aan de kabels en leidingen afgerond.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | |||||
Voortgang: |
Budget |
Planning |
Huidige projectfase: | Voorbereidingsfase |
Percentage gereed: | 80% |
Voortgang algemeen
Het project bevindt zich in de afronding van de voorbereidingsfase. De afgelopen periode hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die van invloed zijn op de projectplanning en de kostenraming van het project:
- Het project is de afgelopen jaren geconfronteerd met stijgende kosten als gevolg van fors stijgende marktprijzen. Om meer zekerheid te hebben over de te verwachten kosten voorafgaand aan de aanbesteding van de reconstructie is de raming in de voorbereidingsfase meerdere keren geactualiseerd. Eind 2022 is als gevolg van een geactualiseerde raming aangegeven € 1,45 miljoen extra te reserveren in de investeringsagenda. In juli 2023 is de raming nogmaals geactualiseerd. Daaruit is gebleken dat als gevolg van forse prijsstijgingen nog eens € 1,5 miljoen extra nodig is om de reconstructie te realiseren. Op basis van de meest recente raming komt het totaal extra benodigde krediet voor het project uit op € 2,95 miljoen.
De komende maanden worden gebruikt om opties in beeld te brengen die de projectkosten mogelijk kunnen verlagen. De mogelijkheden voor beperking van de projectkosten zullen worden betrokken bij de besluitvorming over de faseovergang van het project. Besluitvorming daarover in PS is gepland voor februari 2024. - Het onderzoek van een extern bureau naar de tijdelijke toename van stikstofdepositie op Natura-2000 gebieden tijdens de werkzaamheden is afgerond. De vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming voor het uitvoeren van het project is aangevraagd. Ook worden de ontwikkelingen op het gebied van stikstof in Vlaanderen gevolgd omdat die van invloed kunnen zijn op het project.
- Door de netbeheerder DNWG en de provincie is eerder een projectovereenstemming (POS) getekend voor de werkzaamheden aan kabels en leidingen vooruitlopend op het project. De aanbesteding is door DNWG uitgevoerd en opdracht is verleend. De start van de werkzaamheden aan kabels en leiding staat gepland vanaf februari 2024.
Kwaliteit
Status: | |
Voortgang: |
Het definitief ontwerp bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteitseisen van het op te leveren projectresultaat. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen nader gespecificeerd. Daarbij worden ook de resultaten betrokken van diverse onderzoeken op gebied van onder andere milieukunde, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen.
Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) worden betrokken bij het bepalen van de kwaliteitseisen. Waar nodig wordt er gebruik gemaakt van externe expertise en de toepassing van second opinions.
De te realiseren kwaliteit is gelijk aan eerder gerapporteerd, waarbij met besluitvorming over de faseovergang opnieuw over het definitief ontwerp - in relatie tot de kosten - wordt besloten door PS.
Geld
Status: | |
Voortgang: |
Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 5,6 miljoen. Daarnaast is bij de najaarsnota 2022 een bedrag van € 1,45 miljoen gereserveerd in de investeringsagenda voor een verhoging van het investeringskrediet, waarbij is aangekondigd dat voor de overgang naar de realisatiefase (en daarmee aanbesteding) een tweede actualisatie van de raming zou plaatsvinden. Tot en met medio oktober 2023 zijn er voor € 1.032.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan. De gemeente Hulst draagt € 200.000 (exclusief BTW) bij aan de reconstructie en er is nog een extra bijdrage van maximaal € 30.000 mogelijk voor de aansluiting bij de supermarkt. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.
In juli 2023 is een actuele raming van het werk opgesteld om bij de overgang van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase duidelijkheid te hebben over het benodigde krediet. Zoals in de vorige voortgangsrapportage gemeld blijkt daaruit een extra aanvulling van het investeringskrediet van € 1,5 miljoen nodig is om het eerder vastgestelde definitief ontwerp te realiseren.
De status staat op rood omdat voor de realisatie van het project een bijstelling van het investeringskrediet nodig is of aanpassing van het definitief ontwerp. Besluitvorming daarover is gepland voor de PS-vergadering van februari 2024. Ten opzichte van de vorige rapportage is de situatie gelijk.
Tijd
Status: | |
Voortgang: |
De planning van het project is via het projectplan en eindefasedocumenten aan PS voorgelegd. Daarin is opgenomen dat de afronding van het project is voorzien in september 2025. In de huidige voorbereidingsfase wordt toegewerkt naar de aanbesteding van de werkzaamheden. De aanbestedingsprocedure is onderdeel van de realisatiefase en start na het besluit van PS over de faseovergang dat staat gepland voor februari 2024.
De planning per projectfase is als volgt:
- Voorbereidingsfase: juni 2022 - maart 2024
- Realisatiefase: april 2024 - maart 2025
- Afrondingsfase: april 2025 – september 2025
Naast de planning kent het project ook de volgende mijlpalen:
- Instemming van Provinciale Staten met de verschillende faseovergangen op basis van een eindefasedocument.
- De verwerving van de benodigde gronden.
- Uitvoeringscontract gereed en gunning van het werk.
- Oplevering van het werk.
- Start afrondingsfase.
Bovenstaande projectplanning per fase is opgesteld en wordt met de verschillende uit te voeren acties in meer detail bijgehouden via een planningstool. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase doorgenomen en waar nodig bijgesteld. Eventuele gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de projectplanning zijn:
- Langdurige bezwaar- en beroepsprocedures, bijvoorbeeld bij de bestemmingsplan- of vergunningprocedure.
- Uitloop van de werkzaamheden van derden zoals netbeheerders en gemeente.
- Langdurige grondverwerving.
- Het moeten nemen van onvoorziene mitigerende maatregelen voor bijvoorbeeld flora, fauna, milieu of omleidingsroutes.
In de voortgang is er een negatieve ontwikkeling omdat met het in beeld brengen van verschillende opties voor kostenbesparingen er meer risico is op uitloop ten opzichte van de vorige rapportageperiode. Eventuele gevolgen voor de projectplanning worden meegenomen bij de besluitvorming over de faseovergang door PS in februari 2024.
Risico
Status: | |
Voortgang: |
Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van regelmatig uitgevoerde risicoanalyses. De risico’s worden minimaal iedere drie maanden geactualiseerd. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We bekijken de risico’s tijdens een bijeenkomst met het projectteam, indien nodig met aanvullende expertise. Per beheersmaatregel wordt een actiehouder aangewezen. De voortgang/effecten van de beheersmaatregelen worden via de actielijst van het projectteam bewaakt. De inspanning zal zich vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste gevolgen. Een project is dynamisch en naarmate het project vordert, kunnen de onzekerheden afnemen. Daarnaast kunnen er nog steeds risico’s optreden met gevolg voor het projectbudget, de planning en fasering.
Op basis van de meest recente actualisatie zijn naast de eerder beschreven financiële situatie de grootste risico’s:
- Een langere doorlooptijd voor het verlenen van de omgevingsvergunning. Dit kan worden veroorzaakt door een lange doorlooptijd van de beoordeling van vergunningaanvraag in het kader van de Wet natuurbescherming of ingediende zienswijzen. Een andere oorzaak is bijvoorbeeld door bezwaar en beroep procedures. De gevolgen zijn mogelijke uitloop van het project en extra (proces)kosten.
- Het moeten treffen van extra maatregelen voor het realiseren van de omleidingsroutes.
- Het moeizaam verlopen van de grondverwerving wat kan leiden tot vertraging en extra (proces)kosten.
Het eerder benoemde risico van stijgende marktprijzen heeft zicht voorgedaan. Verdere toelichting hierop is aangegeven onder het aspect “Geld”.
Omgeving
Status: | |
Voortgang: |
Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit informatiebijeenkomsten is gebleken dat, ondanks dat er eerder extra wensen waren ten aanzien van het project, de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden.
De definitieve omleidingsroutes worden bepaald na de aanbesteding van de reconstructie. In de tussenliggende periode vindt de technische uitwerking van de omleidingsroutes plaats en is er aandacht voor het informeren van belanghebbenden.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl
Naar aanleiding van de wens uit Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een mogelijk kunstwerk op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat. De voorbereidingen voor het realiseren van het object zijn gestart.
Legenda status en voortgang
Op orde | Positieve ontwikkeling | ||
Er dreigen afwijkingen | Gemiddelde ontwikkeling | ||
Bijstelling is noodzakelijk | Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
De volgende onderdelen vormen de scope van het project:
- Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeer remmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
- Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
- Dempen van de watergang en aanbrengen van de aansluiting Roskamstraat op de nieuw te leggen rotonde.
- Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
- Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
- De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project.
Onderdelen die niet voor rekening van het projectbudget komen, maar door de gemeente Hulst worden gefinancierd en wel worden opgenomen in het uitvoeringscontract dat wordt gesloten met de aannemer voor de reconstructie:
- Aanleg van een nieuw riool voor afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat .
- Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
- Vervangen van een deel van het bestaande riool.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Extra toelichting
N.v.t.